"Var ligger Fjol?"

När jag var liten trodde jag att det fanns en stad som hette Fjol. Och det verkade som om alla varit där, och jag var så nyfiken på hur det kunde se ut. Ofta hörde jag någon säga saker som "Det var mycket finare väder i Fjol" och sådant. Så en gång när någon pratade om den där nedrans staden Fjol så bestämde jag mig för att fråga vad det är för område egentligen. Jag visste ju inte ens var det ligger.

Jag: "Var ligger Fjol?"
Mamma: "Fjol?"
J: "Jaa, hon på tv sa att det var mycket finare väder i Fjol."
M: (skrattar halvt ihjäl sig)
J: "Vad?"
M: "Älskling, man säger ju 'i fjol' när man menar 'förra året'!"

Och då blev jag både häpen och lite besviken. Fjol hade jag ju sett fram emot att åka till, uppleva och senare prata om med alla som ville höra på, precis som alla andra. Men det var alltså inte en stad. Pilutta mig, eller vad man nu säger.


Staden Fjol?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


>br/>
RSS 2.0