Bridget Jones och jag

Just nu läser jag Bridget Jones dagbok. Hon och jag har en sak gemensamt. Vi är båda tidsoptimister. Jag känner igen mig i mycket i Bridgets morgonprocedur. Särskilt om man ser till de senare klockslagen. Så om ni vill veta hur jag lyckas komma försent så ofta har ni svaret här.

Ur Bridget Jones dagbok, s. 93-94:

"07.00. Väger mig.
07.03. Kryper i säng igen, modlös efter vägningen. Mår dåligt. Somna om lika otänkbart som att stiga upp. Tänker på Daniel.
07.30. Hungern tvingar mig ur sängen. Lagar kaffe, funderar på grapefrukt. Tinar chokladcroissant.
07.35-07.50. Tittar ut genom fönstret.
07.55. Öppnar garderobsdörren. Stirrar på kläderna.
08.00. Väljer skjortblus. Försöker hitta korta svarta stretchkjolen. Drar fram kläder från garderobsgolvet på jakt efter kjolen. Går igenom byrålådor och letar bakom stol. Rotar igenom korgen med smutsvätt. Kjolen försvunnen. Tar ett bloss för att muntra upp mig.
08.20. Torrborstning (mot celluliter), bad och hårtvätt.
08.35. Börjar välja underkläder. Tvättkris innebär att enda tillgängliga trosor är enorma vita bomulls. För fula att ens fundera på, ens på jobbet (psykiskt skadliga). Tillbaka till korgen med ren tvätt. Hittar ett par svarta spets, olämpligt små - obekvämt men bättre än gräsliga tantunderbyxorna.
08.45. Börjar leta ogenomskinliga svarta strumpbyxor. Par 1 tycks ha krympt - skrevet 7 cm ovanför knäna. Drar på mig par 2 och upptäcker hål på ena vaden. Kastar bort. Kommer plötsligt på att jag hade korta stretchkjolen på mig när jag kom hem med Daniel sist. Går ut i vardagsrummet. Hittar triumferande kjolen mellan soffdynorna.
08.55. Återgår till strumpbyxor. Par 3 har hål endast i tån. Tar på mig dem. Hålet förvandlas till en lång maska som kommer att synas även med skor på. Åter till korgen med ren tvätt. Hittar sista paret ogenomskinliga svarta strumpbyxor hopsnodda till ett rep, vitprickigt av pappersnäsdukfragment. Vecklar ut, avlägsnar pappersprickar.
09.05. Har fått på mig strumpbyxorna. Tillsätter kjolen. Börjar stryka skjortblusen.
09.10. Märker plötsligt att håret håller på att torka i konstig form. Letar efter hårborsten. Hittar den i handväskan. Fönar håret. Sprayar medel mot ohyra på krukväxter och fönar lite till.
09.40 Återgår till strykningen och upptäcker envis fläck framtill på blusen. Alla andra tänkbara blusar smutsiga. Tidspanik. Försöker tvätta bort fläcken. Hela skjortblusen dyblöt. Stryker den torr.
09.55. Mkt sen nu. Röker i förtvivlan en cigarett och läser resekatalog i 5 lugnande minuter.
10.00. Försöker hitta handväskan. Handväskan försvunnen. Beslutar att se efter om det kommit något trevligt med posten.
10.07. Bara ett brev från kreditkortsföretaget betr. obetald minimiavbetalning. Försöker komma på vad jag letade efter. Fortsätter jakten på handväskan.
10.15. Bortom all försening. Kommer plötsligt på att jag hade handväskan i sovrummet när jag letade efter hårborsten. Hittar den dock inte. Till sist dyker den upp under kläderna från garderoben igen. Tar på mig jackan. Ska gå. Hittar inte nycklarna. Ursinnig husrannsakan.
10.25. Hittar nycklarna i handväskan. Upptäcker att jag har glömt hårborsten.
10.35. Går hemifrån. "

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


>br/>
RSS 2.0