Lini - "Du får Bånge på köpet"



Idag har en person som betyder väldigt mycket för mig namnsdag. Hon heter Paulina. Om man tar alla hennes namn (utom efternamnet) heter hon precis samma sak som en av Berts kärlekar. Alltså inte Bert Karlsson, eller någon Bert i skolan eller så (tack gode gud för att människor är vettiga nog att inte döpa sina barn till Bert), utan Bert som i Berts betraktelser. Den Bert.

Vet ni vad. Den här tjejen är den djupaste jag känner. Med henne kan man prata om hur mycket djupt som helst, och hon förstår precis. Ett exempel för att få er att förstå vad jag menar: Hon och jag sitter på ett tåg som snart ska ta oss hem till vår hemstad igen. Hon sitter och tittar ut genom fönstret, och verkar okontaktbar för tillfället. Jag frågar henne vad det är hon tänker på. Hon svarar: "Jag tänker på de där människorna i de andra tågen. För mig är de bara ansikten i ett annat tåg. Och för dem måste jag också vara det - ett ansikte i ett annat tåg. Inget mer. Bara ett ansikte i ett annat tåg." Jag bara skrattade, för det där var jag inte beredd på. Och jag vet att det var en tanke inte många andra tänkt i den här världen, då många inte tar sig tid att tänka. Men Paulina tar sig tid att tänka. Och det är nog därför hon är så bra på det.

Något som jag håller väldigt kärt, är min och hennes "dagen efter"-tradition. Den går ut på att prata om det som hände föregående kväll/natt. Sedan vet vi aldrig var vi hamnar. Hon och jag pratar alltid länge i telefon, trots att varken hon eller jag egentligen gillar sysslan. Men med henne är det precis så det ska vara för att det ska vara kul. Det är så stimulerande på något vis. Vi kommer fram till så många saker man aldrig hade kommit fram till på egen hand. Det är ofta jag tänker "Där satte du huvudet på spiken, Lini", och hon har många gånger sagt "Fan vad bra sagt, AnnG, det är ju exakt så det är!" Allt hon är med om och berättar, förstår jag. Allt hon berättar känns det som om jag är med och upplever. Antingen är jag väldigt bra på att leva mig in i det andra berättar, eller också, och det här är vad jag tror, så är hon väldigt bra på att beskriva så att man förstår. Det är nog därför hon skulle passa så bra som journalist eller författare. Jag blir nästan ledsen om hon inte blir det, om jag tänker efter. Det skulle vara så sorgligt om inte världen fick ta del av hennes fina sätt att beskriva.

Hon är den jag pratat längst i telefon med någonsin. En gång pratade vi i mer än fyra timmar. Jag kan tänka mig att det var den gången. En alldeles speciell gång, då vi delade något alldeles särskilt. Det var förra sommaren, den sommaren då traditionen föddes. Den kvällen fick jag panik. För Paulina sa så hjärtskärande saker. Mitt hjärta brast, helt enkelt. Det kändes som om hon hängde från en klippa, utan någon vilja att hålla sig kvar, och att jag var den som höll i henne, den som bad henne att ta sitt förnuft till fånga och försöka klättra upp. Det kändes som om jag höll på att förlora henne, och jag blev rädd. Kanske var det faktiskt den gången vi pratade så länge, då jag gjorde allt för att hålla henne kvar så att hon liksom inte föll. Eller så var det en annan gång, när vi pratade om det som hänt under en alldeles speciell vecka. Och i stället för att fråga det vanliga "Men hur mår du?", så frågade jag "Gör det ont?". Vi hade pratat ett tag och jag ville förstå hur hon kände. Jag glömmer aldrig hennes reaktion. Jag vet inte vad som hände, men den stunden kändes speciell. I alla fall för mig. Det kändes som om vi var på ett ställe dit ingen annan kunde komma, vi två.

Hon kallar mig terra, vilket alltid gör mig väldigt stolt. Och förutom de där samtalen, så delar vi faktiskt mycket annat. Vi är båda oxar, och är ofta med om liknande saker under samma perioder. Vi har samma killsmak, samma kärlek till till Jonas Gardell som författare, samma kroppsdelar som uppmärksammas av en särskild anledning och som ingen annan förstår, samma kärlek till Snook och då särskilt Kilens näsa. Fast jag vet något som inte hon vet, och det är hur jävla bra hon är, den här människa som anser att "Du är störd" är en stor komplimang. Vi gick i samma klass i ettan till femman, och då mindes jag henne som den som haft världshistoriens kortaste förhållande, till och med i 8-åringars värld. Jesper, som han heter, mutade henne för att hon skulle säga ja när han frågade chans, och hon sa okej. Efter att ha tagit emot mutan sa hon "Jag gör slut", och allt detta skedde inom loppet av tre sekunder.

Men idag är hon såklart mycket mer. Om hon har ont i hjärtat, har jag ont i hjärtat. Om hon är lycklig, är jag lycklig. För på ett sätt passar jag inte som terra. Jag bryr mig för mycket. Jag vet inte om det är något alla kompisar känner för varandra, eller om det är någon slags modersbeskyddskänsla. Men det är faktiskt så, att det hon känner, känner jag. Om hon hoppar till en känsla, så hoppar jag också dit. Som bådas vår älskade Jack Dawson sa: "If you jump, I jump".

För det är så det är Lini. Det här kanske borde sägas/skrivas/läsas när vi är mer åt det onyktra hållet. För annars kan det verka så seriöst. Vi är ju inte ett par, utan ett par riktigt bra kompisar. Men det är ändå så det är. If you jump, I jump.

Paulina lyssnar så mycket på musik, så hon ÄR faktiskt viss musik för mig. Här kommer en sån låt. Det här är Paulina.

 

I min studentmössa skrev hon: "AnnG, utan dig skulle jag dött.. TERRA"

Läs hennes blogg här.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Vad fint du har skrivit Anng! :)Du verkar va rätt skicklig på att beskriva du med..

2008-06-22 @ 23:58:11
Postat av: AnnG

Tack kära Proppis <3

2008-06-23 @ 00:19:52
URL: http://kastasand.blogg.se/
Postat av: Madde

Gud så fint! :)

2008-06-23 @ 00:48:28
URL: http://maddyyyy.blogg.se/
Postat av: AnnG

Madde: <3

2008-06-23 @ 12:55:33
URL: http://kastasand.blogg.se/
Postat av: lina

men herregud.. nu är jag helt rörd och jag vet inte vad jag ska säga. fan så fint. jag får tårar i ögonen. du är bäst, annG. tack för att du finns!

2008-06-23 @ 17:08:25
URL: http://ramlad.blogspot.com
Postat av: AnnG

Lini: tack själv <3

2008-06-24 @ 11:30:37
URL: http://kastasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


>br/>
RSS 2.0