Hur man inte tackar sina gäster

Sitter och tittar på Filip Hammar och Fredrik Wikingsson i deras Söndagsparty. Jag gillar dem, som alltid. Men jag kan inte låta bli att besväras av hur iallafall Filip hanterar sina engelsktalande gäster. Deras sätt de hanterar de svenska på är alltid klanderfritt, men det är som om det inte riktigt tänkt på att man gör annorlunda i USA. Att man behandlar alla sina gäster som hedersgäster. Men det gör inte alltid Filip och Fredrik. Som nyss till exempel. Då kom det en helt otrolig liten kille som var sjukt bra på att stapla plastmuggar. Han har världsrekordet i detta.

Han demonstrerar för Filip och Fredrik, som båda häpnar av hans skicklighet. Så ska lillkillen göra ett försök, där och då, att slå hans redan befintliga världsrekord. Det görs två försök, men båda gångerna går det två sekunder för mycket. 

Filips avskedsfras till den lille pojken ger mig obehagskänslor. Det är så oproffessionellt. Det är som om Filip faktiskt var övertygad om att killen skulle slå sitt världsrekord, som om han inte ens tänkt tanken att det fanns en möjlighet att pojken inte skulle göra det.

Det han säger är "Thanks anyway".

Han berömmer honom inte, han tackar honom inte för att han kom. Han säger bara "Thanks anyway", som om killen lika gärna hade kunnat låta bli att komma till showen, eftersom han inte slog sitt sjuka världsrekordsresultat. Han skulle lika gärna kunna ha sagt "You sucked, but thanks anyway". Och så kan man ju inte säga som värd, eller "host" som man säger i USA.

Jag kunde inte låta bli att fnysa där i tv-soffan. "Thanks anyway". Pfft. "Ge killen lite slack, din klant!" ville jag skrika.

Kommentarer
Postat av: lina

håller med dig annG!



och jag flyttade in under en skämskudde när torsten flinck började snacka engelska..

2009-04-27 @ 10:38:59
URL: http://ramlad.blogspot.com
Postat av: anna

ja det var lite oförskämmt :/ men vi vet ju hur filip och fredrik är, tyvärr . . haha har dock missat alla avsnitt. när sänds de och på vilken kanal? :S kollar nämligen inte så mkt på tv längre

2009-04-27 @ 12:14:51
Postat av: Frida

Jag håller med dig, de är lite smått oförskämda!

Måste hålla med Lina där om thorstens engelska, det tyckte jag var mest pinsamt!

2009-04-27 @ 22:49:54
URL: http://fledenvik.blogg.se/
Postat av: AnnG

lina: härligt att höra!



ja, som tur var vägrade pappa kolla på det och bytte kanal, så jag slapp lyssna på't. Fast jag såg när han och Kevin Bacon skulle spela mot varandra - herregud! Och förra gången när Jonas Gardell skulle prata engelska var också lite skämmigt :P



anna: jaa, det tycker jag! jaa, vi vet ju det, de är ju som de är :P de sänds klockan 21.00 på femman på söndagar, då sänder de direkt från en studio New York! :)



Frida: Ja, ellerhur! Ja, just det såg jag som tur är inte så mycket av, men jag hann se när han läste från manuset! Herregud, skämskudden kom fram en del gånger alltså! :P

2009-04-28 @ 19:31:40
URL: http://kastasand.blogg.se/
Postat av: Jessi

Jag tänkte på det också! Han var lite väl nonchalant.

2009-04-29 @ 19:07:10
Postat av: AnnG

Jessi: Exakt! Just det ordet var det jag sökte efter! :)

2009-04-30 @ 10:12:03
URL: http://kastasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


>br/>
RSS 2.0