Titta vem jag har hittat!

Okej, jag ska erkänna något för er. Ibland, när jag har tråkigt, brukar jag leka detektiv. Det jag gör är att facebooka gamla svenska barnskådisar. Det går att hitta förvånansvärt många, förutsatt att de inte har så vanliga namn alltså. Nils Karlsson Pyssling, hans kompis Bertil, Tzatsiki, ett flertal från Eva & Adam, Håkan Bråkan Andersson/Max Svensson, Kerstin i Bullerbyn, Lillan i Mysteriet på Greveholm, samtliga barn från Kalle Blomkvist, Berts kompis Åke, Madicken, Dynamit-Harry från Lilla Jönssonligan och massa andra finns alla att hitta på Facebook.

Jag blir så himla glad när jag känner igen dem. Alltså, jag känner riktig lycka. Det är som att se en bild på en gammal barndomskompis som man inte träffat på jättelänge. En sån där barndomskompis som man alltid hade kul och skrattade med. Och man tänker att "Ååh vad bra hon ser ut, hon har ju inte förändrats ett dugg!" Och med undantag för Berts Åke (har du sett det Lini?), Nils Karlsson Pyssling och Madicken så ser absolut alla precis likadana ut. Vilket kanske inte borde göra mig så glatt överraskad som det nu gör, eftersom folk ju brukar.. ja, vara sig lika. Men jag blir glad som aldrig förr, kikar förtjust runt på deras profil, tar en liten titt i deras vännerlista (ifall de möjligtvis har någon av de gamla kollegorna där, för vad kul det skulle vara om de fortfarande är vänner!) och känner mig som om jag är en privatdetektiv som just hittat ett barn som varit saknat i 8 år. Men mest av allt känner jag nostalgi. Ren och skär nostalgi.

Iallafall. Idag när jag kikade runt lite på Finest, snubblade jag över den här bilden:  



Herreguwdarsch vad han var bra. Och herreguwdarsch vad han är lik sig. Som med alla andra barnskådisar kändes det ju som om han aldrig borde kunna bli vuxen, lite som en verklighetens Peter Pan, och det är väl det som gör det så fascinerande att se att han och de andra faktiskt blev det trots allt. På ett mycket bra sätt. Undrar om han är lika cool nu som han var då? Jag får en känsla av det. Minns ni vem det är? 

Ledtråd
: "Det svänger ju, Kung Louis!"


Kommentarer
Postat av: M

Hallå, klart man känner igen Ivar! Han ser precis likadan ut som då, höhö. :D Han är visst filmfotograf nu, eller nåt sånt. Var med i filmen "Varannan vecka", men bara så man skymtade honom. :P

2010-04-14 @ 19:40:09
URL: http://maddyyyy.blogg.se/
Postat av: mamma

Åhh du är underbar gumman!

2010-04-14 @ 21:57:59
Postat av: lini

alltså ååh jag var inte bara kär i åke utan även i anders från kalle blomkvist. men jag kan inte söka på nån på facebook! ingen dyker upp! :/



men vem är han på bilden? känner inte igen!

2010-04-15 @ 09:24:34
URL: http://ramlad.blogspot.com
Postat av: M

men lina - Mysteriet på Greveholm-Ivar ser exakt likadan ut nu som då!

2010-04-15 @ 18:34:46
URL: http://maddyyyy.blogg.se/
Postat av: jag

Hey. Jag har precis startat en lite annorlunda stil-blogg. Kika gärna in och skriv vad du tycker!

2010-04-16 @ 10:47:32
URL: http://snostilen.webblogg.se/
Postat av: AnnG

M: Haha jaa, och jag älskar det! Tycker han ser jättesöt ut. Ja, det var nått med att han jobbade med Måns Herngren va? Ooh, nu vill jag se den! Haha



mamma: Puss! <3



lini: anders ja! honom var jag också kär i, men det kommer ju inte som en överraskning att vi tycker lika när det gäller sånt ;D och nu har du ju sett oliver, tronarvingen! haha. Och fått reda på vem killen på bilden är också om jag förstår rätt! hihi



M: Hon kanske inte är ett lika stort fan till det som oss? ;P

2010-04-16 @ 16:41:06
URL: http://kastasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


>br/>
RSS 2.0