Att farmjobba i olika delar av Australien

Under de forsta veckorna har i Yandina, pa min forsta ingefara-farm (med ormarna ni vet), trodde jag att den storsta skillnaden mellan att jobba i Gatton och att jobba i Yandina var hur man sag ut nar man jobbade.


Jag kan visa exempel, sa att ni forstar mina tankegangar. (OBS! Personer som ar kansliga for osminkade nunor bor ej lasa detta inlagg. Om ni inte anser att lera och smuts ar smink vill saga. Och isafall foreslar jag att ni tar en kurs om vad som ar smink och inte, for, I'm sorry to break it to you, men lera hor inte riktigt dit.)



Efter att ha jobbat med potatis i Gatton ser jag snarare ut som en bjorn an som mig sjalv. Ser ni? Sa blir det nar man star och plockar lera bakom en dammig traktor i tio timmar.



Nar jag jobbade med ingefara i Yandina, sag jag snarare ut som, ja vad ska man saga, en frigolitbit? Folk pa jobbet tyckte att det var valdigt roligt att jag satt sadar hela tiden nar jag rensade ingefaran. Det tyckte nog jag med nar jag tanker efter. Men mest tyckte jag att det var skont, for da fick jag liksom skugga i den fyrtiogradiga solen!


Men. Nu har vi jobbat pa en annan farm sedan jag skrev sist forstar ni. Och dar ar det inte riktigt samma sak. Dar ar det valdigt valdigt lerigt. Valdigt. Man sjunker liksom ner i leran hela tiden nar man jobbar. Sa mina forut rosa, svarta och gra klader ar nu alla bruna och/eller orangefargade.


Se bara!



Ni ser val hur handerna ser ut ocksa hoppas jag? Sa sag man ut nar man kom hem, varje dag! Overallt utom i ansiktet! Tror att det kommer ta ar innan jag far bort smutset under naglarna!



For dar var det lite mindre lera. Det var den del av mig som blev minst lerigt, i och med att det ar langst ifran marken, och darmed ocksa leran. Ja. Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker att det ar ratt sa lerigt for att vara det minst leriga stallet pa kroppen.



Och i och med att foten ar den som liksom umgas mest med leran eller vad man ska saga, sa ser den allt som oftast ut sahar. Fast, haromdagen, nar det regnade 25 jakla centimeter pa 10 minuter (!) sa var de mer orangea. Det gick inte att ga utan att liksom slurpas ner till anklarna i den orangea geggan. Men det tog jag inte kort pa, for jag var radd att kanske tappa mobilen. Men ni ar ju inte direkt trogtankta, sa ni kan nog tanka er hela scenariot anda va?


Behover jag saga att mitt resonemang om den storsta skillnaden mellan Gatton och Yandina sprack? Hihi, nej, jag tankte val det.


Kommentarer
Postat av: M A R i E (Mandelström På Ärten)

Vad härliga bilder, Australiens outback! Jag skulle vilja hyra en van och åka runt hela landet.



Hur länge stannar ni?=)

2010-02-20 @ 08:35:35
URL: http://mandelstrom.webblogg.se/
Postat av: josephine

Du är riktigt läcker på bilderna! ;) ser ut som en riktig bonde! Hett! Hoppas du har det bra, du verkar ha det iaf <3

2010-02-20 @ 09:39:55
URL: http://idungatan.blogg.se/
Postat av: Sofia

Ojoj vad du sliter babe! Tänk den där ingefäran som vi köper till våra svenska hem kanske en liten angelica har slitit med i lera eller solgass! Jag saknar dig <3 Du verkar ha det bra för det mesta ändå... hoppas jag iaf! :P

2010-02-20 @ 12:43:46
Postat av: M

Hahaha, se till att inte drunkna där i leran. <3

2010-02-20 @ 15:16:11
URL: http://maddyyyy.blogg.se/
Postat av: Mamma

Åhh! stumpan, vad söt du va med frigolitlådan på huvet.Problem är ju uppfiningarnas moder.



innovativ o nytänkande lösning på de gassande problemet. Jag blev öm i hjärtat när ja såg dig med lådan på huvet. You go girl!!!



Älskar dig o saknar dig så mycket. Puss

2010-02-20 @ 16:51:17
Postat av: Elin

haha, AnnG. Frigolitbilden är du i ett nötskal! :D Du är för underbar! Saknar dig och hoppas att du inte drunknar i leran, för vi vill ha hem dig så småningom även om du är helt lerig! :D <3

2010-02-20 @ 19:29:45
URL: http://byelin.blogspot.com
Postat av: Farmor

Vilka roliga foton - jag tycker Du är söt - även om Du är lerig!!! Huvudsaken är ju att det går att få bort - så småningom. Vi hörs. Kram

2010-02-21 @ 18:28:24
Postat av: lina

ååh annG, du är så söt! jag drömde om dig inatt! ♥

2010-02-22 @ 15:56:58
URL: http://ramlad.blogspot.com
Postat av: tina

Hahahahaha Love it :)

2010-02-26 @ 03:38:50
Postat av: AnnG

M A R i E (Mandelström På Ärten): Coolt, det vill jag med :D Jag stannar nog totalt fem manader som det ser ut nu, bara en manad kvar pa dagen idag isafall! :P Vad har varit det basta du gjort i Aussie an sa lange da? Kul med inspiration ju! :)



josephine: haha du ar sa jakla sot babe! tack! ;] jag har det bra, men jag saknar DIG! <3



Sofia: Gulle, jag har det bra, allt som oftast :) Aven nar jag sliter ;P Hihi jaa, det vore coolt :D Saknar dig massvis!! Pussar!



M: Haha, det var nara att jag gjorde det en gang ;D



Mamma: Mamma, jag saknar verkligen dig och ditt pepp. Jag ar sa glad att jag har dig! Saknar och alskar dig massor. Puss!



Elin: Haha oh, basta Jay! Sluta vara sa fin och rolig, jag saknar dig ju bara sa forjordat da! Jag lovar, jag ska komma hem sa fort jag bara kan! Saknar dig basta du! PUSS <3



Farmor: Hihi, tack farmor! :) Kul att du tycker om dem :D Ja, vi hors imorgon! Kramkram!



lina: oh lini, vad jag saknar dig! det liksom kanns i hjartat varje gang jag laser nagot du skrivit. jag dromde om dig med for nagra dagar sen! :D det var harligt att traffa dig igen, om an bara i en drom! <3



tina: Haha ;D

2010-02-27 @ 07:33:42
URL: http://kastasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


>br/>
RSS 2.0