Engelsmän, fransmän och deras "See you!"

För ungefär två veckor sedan kom jag hem från en helt fantastisk tripp i England och Skottland. Det hade inte kunnat bli mycket bättre. Eller jo, kanske om det var lite mer sol och lite mindre regn, men det är nog för mycket begärt av da JU KEJ, visst? Och så en grej till. Alltid alltid alltid sa de "See you!" som avskedsfras. Och när jag tänker efter är det hima vanligt förekommande överhuvudtaget i både engelsktalande länder såväl som franska ("Au revoir" liksom).

I vissa fall har de ju rätt. Vi kommer ses igen. Men alltför ofta är det ju helt tvärtom. Som när man checkar ut från ett hostel. Samtliga vi checkade ut ifrån sa "See you!" sista gången vi klev ut genom dörren. Jag bara stannade upp, tänkte "Absolu.. vänta nu, va?" Hade jag gett efter för mina impulser hade det säkert sett ut såhär den där dagen vi lämnade hostelet Albatross för att åka vidare till flygplatsen:

Jag: OK, I think that's it! Bye, have a good day!
Receptionisten: Yes, see you guys!
Jag: No. I'm sorry, you probably won't. You see, we won't come back.
Receptionisten: Oh.
Jag: Don't get me wrong here, it's not that I don't like this place, it's just that I don't plan to come back.
Receptionisten: Oh. Well then. Have a nice trip home, OK?
Jag: You're not sad or anything, are you? I mean, I hope it's not like you can't say "Goodbye" because you think we're this great friends, and to make sure you won't cry you say "See you!" instead.
Receptionisten: Miss..
Jag: Like Jack in Titanic you know; "No Rose, don't you say your goodbyes!" and they both start crying because like they know it's goodbye, but it's too much to handle. Like is this really emotional for you, to think that we'll never see each other again?
Receptionisten: No, not rea..
Jag: You can be honest with me you know, you don't have to hide your feelings.
Receptionisten: Hrm, no don't worry miss, I..
Jag: Good, I mean, we barely know eachother!
Receptionisten: That's correct. Now have a safe flight home, alright?
Jag: I'm glad we cleared these things up. Have a good life now, OK? Because we clearly won't see each other again.
Receptionisten: (tystnad)
Jag: (tystnad)
Receptionisten: Right. Have a good day now! See you!
Jag: *börjar gråta*


Men så blev det inte. Jag klev ut genom dörren bara. Och jaaajaa, råkade kanske säga "Yes, I'll see you too!" innan jag gick. Men bara kanske.

Kommentarer
Postat av: Elin Nyhlen

Sv: nee men jag var inte sur =) var bara trött & stressad, men vart har du sökt jobb då? som vad alltså?

2011-03-31 @ 21:06:27
URL: http://www.elinyhlen.se
Postat av: Lina

Jag funderade på det där förra veckan, fast mer på "vi ses" eller "vi hörs" som man så himla ofta säger.. Men jag kan inte säga de när man vet att vi kommer inte ses eller höras nått mer. Det känns så fake, även om det bara är en artighetsfras så betyder orden det de egentligen betyder, för mig. Nä ett vanligt hejdå är allt de bästa :)

2011-04-01 @ 15:51:18
URL: http://mybutterfly.blogg.se/
Postat av: AnnG

Elin Nyhlen: Aha, vad bra :) Flera olika, servicemedarbeider tror jag ;D Vad heter det du jobbar som? :)



Lina: Ellerhur!! Håller verkligen med dig, känns verkligen falskt att säga "See you" om man vet att det inte är sant! :)

2011-04-07 @ 02:00:57
URL: http://kastasand.blogg.se/
Postat av: ☆ m a l i n .

Haha vad roligt, älskar den "tänkbara" dialogen! Jag blev också förvånad när jag var i USA och de sa "see you", visste inte hur jag skulle svara.

Lite som att de säger "How are you" som en allmän hälsningsfras, det är inte alltid meningen att man faktiskt ska svara på hur man mår :)



Haha ja jag satte också fel pris på frakten!

Och tavlorna är en budgetvariant.. framkallade bilderna på fujidirekt.se och köpte ramar på Clas Ohlsson :)

2011-04-07 @ 12:53:53
URL: http://carlssonmalin.blogg.se/
Postat av: AnnG

Malin: Haha Tack :} Jamen ellerhur!! Det är ju likadant med det! :) Haha gud vilket sammanträffande :) Aha, då ska jag komma ihåg det, Fuji verkar så bra!

2011-04-15 @ 04:15:57
URL: http://kastasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


>br/>
RSS 2.0