Toa-tanten

Uppsalas tågstation. Vi ska om inte så lång stund åka hem till Sörmland igen. Jag vet att det kommer ta många timmar innan vi är hemma, så jag bestämmer mig för att gå på damernas, som man säger, i förebyggande syfte. As you do.

Vi är bara tre stycken som står och väntar på vår tur, en dam i päls och lagt hår, jag, och så en annan dam i medelåldern med snällt leende. Jag var sist på plats, och ser att det här handlar om pengatoaletter eller vad de nu heter. Ni vet de där då man måste peta ner ett mynt för att komma in i. Jag har inga småpengar på mig, men hoppas litegrann att det kanske kan lösa sig ändå. Det gör det ju oftast.

Så står vi där och gör just ingenting, tills vi alla upptäcker att det visst redan är en toalett ledig. Jag tar ett steg bakåt, som för att säga "Gå in du!" för jag kom ju ändå sist. Pälsdamen går fram till dörren, som visar sig vara på glänt. Kanske var det någon vänlig själ som ställde den så med mening, så att nästa person kan lägga fem kronor på något annat. Kanske inte. Ledig och gratis är den likväl. Pälsdamen tar tag i dörrhandtaget, tittar på dörren som hon nu halvt öppnat. Hejdar sig. Står kvar så ett tag, liksom för att låta sin hjärna hinna ikapp det som händer. Det här var hon inte beredd på. Där står hon nu, lite som om det just regnat pengar från skyn, och hon står där och tittar på guldmynten som ligger och glittrar i hennes händer.

Plötsligt, utan att gå in, drämmer hon igen dörren. Stänger sig själv ute. Puttar till den, som för att försäkra sig om att den är helt stängd. Rycker lite i dörrhandtaget för att se ifall dörren går att öppna den här gången, och det klickar till. Hon ser varken nöjd eller besviken ut när hon inser att den nu är helt låst, men antagligen tänker hon att "Nej här kommer ingen jävel in, åtminstone inte utan att betala". När hon försäkrat sig om att hon inte kommer in där gratis, som om hon är toalettens portvakt, lägger hon varsamt i en femkrona. Dörren klickar till, hon öppnar dörren, kliver in och stänger med bestämd min dörren om sig.

Hon hade en möjlighet där att bara tacka och ta emot det som gavs henne. Men hon gjorde det inte. Hon gav själva fan i den där goda gärningen någon, medvetet eller omedvetet, gjort henne.


Jag stod länge där. Tittade på dörren. Försökte förstå.

Kommentarer
Postat av: lydia

sv: Hihi okej! Vem , Johan elle Henrik ? :) som är rolig alltså. (Fast jag vet att båda är otroligt roliga och charmiga;) )

2011-03-03 @ 21:38:56
URL: http://absolutlydia.blogg.se/
Postat av: Jessica

hahahaha love it! <3

2011-03-03 @ 22:23:02
Postat av: H A N N A

Nu pågår det en fototävling hos mig! Änmäl dig senast den 8mars ;) Vinnaren får en feeeeet Länk i menyn ;)

2011-03-03 @ 22:29:25
URL: http://tshtsh.blogg.se/
Postat av: ida

Jo, hade en bra dag igår. Idag ska jag plugga lite. vad händer i helgen?

2011-03-04 @ 11:06:04
URL: http://icetox.blogg.se/
Postat av: linn

NORWAY! Inga prob att få jobb, bara du har bil och boende! De älskar svenskar här! Kolla finn.no och sök på gardermoen där ser du alla lediga jobb. Lättast är det att få jobb hos bemanningsföretagen, det är väl en bra början, men helst vill man ju ha fast direkt! SSP är att rekommendera! Lycka till :)

2011-03-05 @ 21:14:15
URL: http://linnwestin.blogg.se/
Postat av: Anonym

haha, en del såna där toaletter måste man lägga i en 5-krona i för att ljuset ska tändas eller för att det ska gå att låsa dörren så ingen ska fuska ;)

2011-03-07 @ 16:05:09
Postat av: Elin

Jag tänker precis som anonym. Ibland kan det vara så att det inte går att låsa om man inte betalat. Så damen kanske inte ville gå in och prova låsa för att sen behöva gå ut igen om det inte skulle funka. Hon kanske var jättekissnödig! :P

2011-03-07 @ 16:44:58
Postat av: Malla

Tihii, taack :D Jag vill med se disney med dig, vad säger du om att ta en liten "best of disney"-dag typ på söndag? :D jag kommer tämligen hem och hälsar på till helgen :D <3

2011-03-07 @ 21:47:00
URL: http://heltkonstigt.blogspot.com
Postat av: malla

tihii, taack :D jag vill med se disney med dig! vad sägs om att kanske ha en liten "best of disney"-dag på söndag? jag kommer tämligen hem till helgen! :D <3

2011-03-07 @ 21:51:23
URL: http://heltkonstigt.blogspot.com
Postat av: AnnG

lydia: haha jag vet inte, tror att hon sa att han hette henrik!



jessica: hihi BÄSTA DU <3



H A N N A: Aha!



ida: Jag åker till UK :) Du då? :)



linn: TACK, så väldans! :D



: Haha jahaaaa, då var det dääärför! haha, tack för att du förklarade!



Elin: Haha gullplutt, ja hon kanske var JÄTTEKISSNÖDIG liksom! nu fattar jag iallafall :D



Malla: ååh, det skulle vara perfekt ju!! om det inte vore för att jag inte är i sverige då :/ Jag kommer hem nästa torsdag! Hur länge stannar du? :) Puss! <3

2011-03-09 @ 18:55:06
URL: http://kastasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


>br/>
RSS 2.0