Elin Jay - "Men gå inte in på 'Gay', för då blir ni förvirrade allihop"



En av mina vänner har jag känt i snart 14 år. Hon heter Elin, och första gången vi träffades var i förskolan. Fast det är förstås på senare år som vi kommit närmare varandra, Elin Jay och jag. Det var under gymnasiet hon fick sin alldeles egna del av mitt hjärta skulle man kunna säga. Jay har alltid varit rätt så frispråkig, medan jag, när jag var yngre, var lite mer åt det tysta och blyga hållet. Så kanske var jag lite skrämd av hennes rakhet de första åren, för då var vi mest bara klasskamrater. När vi började sexan hamnade vi i olika högstadieklasser, men när vi började gymnasiet så hamnade vi i samma klass igen. Det är jag väldigt glad för. Även fast jag kanske inte riktigt förstod henne på direkten. Jag minns att jag frågade "Elin, är du arg på mig eller nått?". Det gillade inte Elin. Hon svarade att "Nej, men jag blir det när du ställer en sådan fråga!"

Det har varit fler som trott att Elin haft något emot dem, när det egentligen inte är så. Hon är nämligen väldigt rak som person, och inte en sådan som anstränger sig för att ställa sig in hos andra människor.
Det är något jag beundrar, att hon inte bryr sig om vad andra tycker. Och visst kan det vara personer som skräms bort, för att de tror att hon ogillar dem bara för att hon inte ler mot dem hela tiden. Men it's their loss. De som stannar kvar, det är de som är de lyckliga. För de märker ganska snart vilken underbar person de har att göra med. Hennes namn Elin betyder "lysande" och "strålande". Och att hon lever upp till sitt namn, det kan jag skriva under på.

En av de bästa sakerna med Elin, är att vad hon än säger, så vet jag att hon är ärlig. Och jag älskar ärlighet. Det är den egenskap jag värderar allra högst. Hon är uppfriskande på så vis att hon har åsikter om det mesta, och när hon levererar dem gör hon det som en kvinnlig version av Magnus Betnér. Hennes skämt är ofta sarkastiska, och innehåller alltid intelligens. Hon skämtar mycket om sig själv och andra, och ett tag handlade skämten gärna om mig. Och jag var den som skrattade mest. För det som kanske skiljer Betnér och Jay mest åt, är att hennes skämt alltid har en underliggande ton av kärlek. Jag blev aldrig aldrig sårad, snarare tvärt om. Allt hon sa kändes som komplimanger. Och att leverera sarkastiska skämt och samtidigt få den hon skämtar om att känna sig omtyckt, det är talang inte många besitter.

En eftermiddag jag aldrig kommer glömma, är en eftermiddag som vi spenderade i en studiesal, och Paulina skulle berätta om varför hennes läpp var sprucken. Hon sa att det var för att hon sugit så hårt på sin glass hon hade köpt på Statoil. Och Elin Jay, hon såg sin chans, och utvecklade det hela åt ett särskilt håll, och hur mycket Paulina än försökte få samtalet att ta en annan riktning lyckades alltid Jay få det tillbaka på banan igen. Jag vet inte hur många timmar vi satt och skrattade åt de där två, den ena som försökte förklara att "Nej men alltså, det var en glass, jag köpte den på Statiol! Och läppen sprack för att jag sög för hårt på den!", och den andra som fick allt den ena sa att handla om något annat. Särskilt eftersom det, allteftersom Paulina försökte förklara hur det hela gick till, framkom att glassen hade varit rosa, lång och hård. Och det var väl ett konststycke kan man säga, att Elin när samtalet tagit slut, fått Paulina att utveckla det så mycket att vi alla till slut var övertygade om att det var något annat än en glass hon köpt där på Statoil.

Det var en fröjd att lyssna på de två, och det är det alltid när man lyssnar på Jay. Vad hon än talar om är det intressant, och efter att hon har talat om vad hon tycker, är det svårt att inte hålla med. Hon har en speciell förmåga att uppmuntra, och få med en på flera roliga saker, som hon då oftast är hjärnan bakom. För påhittig, det är ett ord som verkligen passar in på henne. När vi var ungefär åtta år testade jag, Elin och Märd hur det vore om vi gick av bussen som går från skolan några hållplatser tidigare, och gick resten av vägen. Det hela kändes väldigt äventyrligt, och självklart var det Elin som kommit på idén. Jag och Märd tvekade inte en sekund på att fullfölja hennes idé - den var ju så spännande och rolig! Alla dessa egenskaper hon har, gör att hon nog är den person av alla jag känner som skulle passa allra bäst som ledare av något slag. Hon besitter alla egenskaper en sådan ska ha, vilket gör att hon skulle passa perfekt som chef, ordförande, eller president.

Om hennes rolighet vore en planta, så skulle hennes påhittighet vara dess gödning. Det är svårt att inte ha kul med Elin Jay, för hon är nog den påhittigaste jag vet. Vem annars kommer på att vi under en fest ska dra igång en liten photoshoot på toaletten, eller att det vore passande att hålla i en sexualundervisning för oss andra tjejer, och då med hjälp av en Spriteflaska och en "glaskupa" (a.k.a ett glas). Ingen annan än Jay, skulle jag vilja säga. Jag skulle till och med kunna gå så långt som att säga att hon är hjärnan bakom majoriteten av allt kul vi tjejer hittat på tillsammans. När vi gjort teatrar i skolan, var det oftast hon som kom på det mesta av manuset, och hade vi något problem som behövde lösas angående vårt framförande, så var det allt som oftast hon som kom fram till hur det skulle lösas. Förutom det så har hon så gott som alltid varit hjärnan bakom interna uttryck som under särskilda perioder använts av oss tjejer. Vad sägs om "Hon var en trevlig och vänskaplig flicka.. hon gjorde inget motstånd", eller varför inte den senaste i raden - "Maxvikt". Hon har såklart kommit på dessa tillsammans med andra, men jag kan tänka mig att det var hon som var den pådrivande. Som när de kom på hur mitt smeknamn skulle stavas. Paulina kom på uttalet, men stavningen var Elins påhitt.

Apropå smeknamn kanske ni undrar varför hon kallas för Elin Jay eller bara kort och gott Jay. Det, kan jag tala om, härstammar från Matte- och Naturkunskaplektionerna vi hade med läraren Lisbeth. Hon var, och är, väldigt speciell den där Lisbeth, och hade sitt sätt att uttala saker och ting. När hon gjorde upprop i början av lektionerna sa hon alltid "Elin Jaaayyy" istället för "Elin J". Så anledningen till Jays smeknamn är alltså för att hennes efternamn börjar på J, och för att Lisbeth inte riktigt kunde låta bli att uttala det på annat sätt än "Jaay". Detta tog vi, och använde som vårt.

Något annat som är speciellt med Jay är att hon alltid levererar. Hon är en riktigt bra inspirationskälla i sin ambitiöshet, vilket gjorde henne till en perfekt träningspartner. Och det var hon också ett tag, min träningspartner alltså. Och utan att göra särskilt mycket, fick hon mig att pusha mig så mycket det gick där på Nautilus. Efteråt satt vi ofta vid entrén, slutkörda båda två, och pratade om allt och inget. Det var mysigt. Henne är det lätt att skratta med, men det är lika lätt att tala om seriösa saker. Det är lätt att öppna upp sig för henne, särskilt när det är något som tynger en. Hon får en att känna sig lyssnad på och tagen på allvar, och var jag ledsen innan vårt samtal, tog det inte lång tid innan hon fått mig att bli glad igen. Hon levererar alltså inte bara vad gäller skola och jobb och sådant - allra mest levererar hon som vän.

Egentligen borde jag ha en video med hennes, min och Sandys låt "När vindarna viskar mitt namn". Eller för den delen "Lejonkungen 2"-låten som Elin Jay älskar på grund av en antilop som sjunger "Så usel, en skam". Men jag tar nog den enda av de många tillfällen som vi haft sådär kul som bara vi kan ha, som jag har på film. När vi hade sådär kul som vi hade på kryssningen, som vi hade på vår studentkväll, och som vi kommer fortsätta ha många kvällar till. Det här var under Cammies 19-årsfest, och vi var väl lite på lyran alla vi som var där på toaletten. Elin Jay framför sin tolkning av två personer som sökt till Idol, och varken Sandy eller jag kan sluta skratta. Och det är delvis för att vi är både flummiga och berusade, men mest av allt är det nog på grund av Jays pricksäkerhet.




Jay, jag vill att du ska veta hur glad jag är att du finns i mitt liv. Du har gett mig så många fina och roliga minnen (credd till din påhittighet där), och jag vet att vi kommer få massa fler tillsammans. Och inte nog med att du är världens bästa på att göra en kattrumpa med munnen, jag vet ingen som kan uppmuntra mig så mycket när jag känner mig sårad eller ledsen som du. Du säger alltid precis det jag vill höra, och eftersom jag vet att du alltid är ärlig värmer det extra mycket. Du levererar alltid i allt; du levererar toppresultat i skolan, och jag kan inte tänka mig annat än att du är en arbetsgivares dröm. Du levererar kärlek till dina vänner och din pojkvän, och du är bara hur bra som helst. Att du var den som skrev ett litet eget personporträtt till mig här på bloggen när jag skrev att jag behövde det, visar ju bara hur fin och omtänksam vän du är. Och jag vet, att vad du än bestämmer dig för att göra med ditt liv, så kommer du bli framgångsrik i det. För du är som du är, och då kan det inte gå på något annat vis. För du är världens bästa Elin. Och då ska vi komma ihåg att det bara i Sverige finns 60 000 med ditt namn. En sak är i alla fall säker - hur många Elin jag än kommer träffa, kommer ingen någonsin att slå dig. I någonting. Kom ihåg det, finaste du.

Detta skrev hon i min studentmössa: "Bättre sent än aldrig babe / Elin Jay (din lover)" 

Kommentarer
Postat av: Elin Jay

Åh så fint Angelica! :) Sitter här och dör snart av all pluggning och så får jag läsa det här! :) Det gjorde min dag! Tack AnnG! <3



hahaha, kan inte sluta skratta åt det där klippet, fyfan vad fult! hahha!

2009-03-15 @ 16:54:31
Postat av: AnnG

Elin Jay: Varsågod, och tack själv :) Haha Ja, det är ett klipp i en klass för sig! ;D

2009-03-15 @ 17:06:47
URL: http://kastasand.blogg.se/
Postat av: Jonas

Gud vad du skriver människa :P Vart får du allt ifrån?

2009-03-16 @ 09:58:15
Postat av: lina

men åh. ja utan jay skulle skolgången varit bra mycket tråkigare! hahaha jag kommer ihåg allt så väl!! <3



(ps. vi gick väl inte på högskolan efter femman utan i högstadiet? ds.)

2009-03-16 @ 10:19:18
URL: http://ramlad.blogspot.com
Postat av: AnnG

Jonas: Haha, ja det kan man fråga sig :P



lina: haha ja sannerligen. det finns så mycket roligt! kommer aldrig glömma hur du försökte förklara hur det gick till med glassen, men elin gjorde det hela tiden bara värre, och vi andra satt och skrattade så att vi fick ont i magen! :D <3



(ps. tack så mycket babe för att du sa till, rättade till det på en gång! ;D)

2009-03-16 @ 10:34:26
URL: http://kastasand.blogg.se/
Postat av: Sandy

Åh AnnG, allt stämmer verkligen. Ett plus till dig som kan förklara allt så bra och även komma ihåg allt, det visar verkligen vilken underbar vän du är till alla oss. <3

2009-03-19 @ 14:01:54
URL: http://sandrawallstrom.blogspot.com/
Postat av: AnnG

Sandy: Vad glad du gör mig, finaste du! Du är så gullig! <3

2009-03-19 @ 23:50:25
URL: http://kastasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


>br/>
RSS 2.0