Greatest Hits of Rollo 1

För er som inte vet jobbar jag den här sommaren på Rollo 1, en maskin på vilken man gör små pinnglassar som päronsplitt, piggelin och liknande. På den har vi fem stationer, fast bara fyra av dem är på maskinen, då den femte är rast. Men jag har märkt, att varje station har sitt läte, och sin rytm. Samma rytm som låtar. Därför kommer nu en Greatest hits of Rollo 1, så att ni får höra hur det låter vid de olika stationerna. På ett ungefär.



1. Ringen. Här plockar man upp glassar som fastnat, och det är här själva glassarna görs. Ljudet man hör är mest rasslet av glasspinnarna, och det läte som hörs när ringen snurrar en bit för att en ny rad koppar ska få sitt innehåll samtidigt som några andra (som redan har ett innehåll) får pinnar, samtidigt som klara glassar plockas upp. Lätet är ungefär dirrrrrr-pang, dirrrrr-pang osv.

Och vet ni, det är i precis samma takt som refrängen till "Dirrty" med Christina Aguilera. På de ställena det är stämmor är panget om ni förstår. Observera att det är i refrängen, people.





2. Papperet. Här kollar man så att glassarna får sitt papper som de ska. De läten som hörs är när maskiner hoppar ett snäpp fram och liksom släpper ner glassarna i papperet. I en särskild takt. I samma takt som en låt jag bara hört en gång, för inte så länge sedan.

Lätet är precis i den takt som refrängen av "Bang bang (My baby shot me down)"





3. Vortex. Här kollar man så att inga dubbelglassar (dvs. 2 glassar i ett papper) är påväg ner i kartongerna och dylikt. Lätet har jag inte tänkt på. Men av någon konstig anledning börjar jag allt som oftast sjunga/nynna på "Far jag kan inte få upp min kokosnöt" av Povel Ramel när jag sitter där.





4. Vågen. Här hamnar man när man städat på golvet och fyllt på kartonger på den sista stationen man går på rast. Det som hörs då och då är ett lite sugande ljud. I samma takt som refrängen i "Apologize" av One Republic och Timbaland. Det där sugande ljudet i låten är i samma takt som det sugande ljudet vid vågen när kartongerna med glassarna förflyttas.





Rasten har inget sound. Men jag vet en annan maskin som låter precis som en låt hela den. Men det kan vi ta en annan gång om ni vill. 

Kommentarer
Postat av: Madde

Haha, hur orkar du? :D

2008-07-12 @ 16:48:14
URL: http://maddyyyy.blogg.se/
Postat av: AnnG

Madde: Haha Jaa, det var en bra fråga hörredu!

2008-07-12 @ 16:53:48
URL: http://kastasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


>br/>
RSS 2.0