What's up med Mona Lisa?


För precis två dagar och två veckor sedan var jag i Louvren, Paris. Så fort vi kom dit så bestämde vi oss för att sikta in oss på Mona Lisa. Det visade sig att det inte vara särskilt svårt att hitta dit, eftersom det överallt fanns vägbeskrivningar till just Mona Lisa, och only Mona Lisa. Det tog dock ett tag att komma dit, men när vi väl gjort det så var det ganska uppenbart var tavlan hängde. Det var nämligen en klunga människor om sisådär 40-50 pers som stod i en liten inhängnad precis framför en liten tavla. En tavla som dessutom var inglasad. Här ska tilläggas, att det ingen annan stans där vi gick fanns någon tavla som var inglasad, inte heller någon som hade en fjärdedel så mycket människor runt sig, och inte heller något som skulle kunna kallas för inhängnad.

Jag hade hört att Mona Lisa följer en med blicken var man än går, och det ville jag undersöka när jag nu ändå var där. Jag hade tänkt springa från ena sidan av rummet till det andra, medan jag kollade henne i ögonen. Det gick väl inte så jättebra, för springa kunde jag inte, i den där knökade folksamlingen, som hade bestämt sig för att de skulle ta MINST femtio kort var på målningen. Vidare var det heller inte särskilt lätt att se tavlan från alla olika ställen i rummet, eftersom det var ett fyrtiotal kameror i luften.

I söndags läste jag i en söndagsbilaga (minns inte vilken) att Mona Lisa är den värdefullaste tavlan i världen. Om den nu skulle säljas. Den är nämligen värd 4,1 miljarder. Och jag undrar - är vi människor sjuka i huvudet? Varför, varför, varför, är det här den dyraste tavlan i världen? Jag förstår bara inte. Direkt när vi sett tavlan tänkte jag "What's all the fuzz about egentligen?"

Den hade glas och allt kring sig, och man fick inte gå hur nära som helst. Men jag tänker att, om nu någon skulle vara dum nog att sno den. Hur fan hade han tänkt att han skulle få pengar för den? Skulle personen han erbjöd tavlan säga "Nämen, vilken annorlunda tavla! Jag har aldrig sett något liknande! Vem har målat den? Har den något namn?" Föga troligt va? Alla känner till tavlan, och vet väl var den egentligen ska hänga. Att stjäla Mona Lisa, skulle inte det vara bland det dummaste man kan göra? Det skulle på direkten stå i tidningen, vilket gör tavlan en aning svårsåld. "Men, är inte det där tavlan någon snott från Louvren?" skulle den person säga, som tjuven försökte sälja tavlan till. Och om det nu, mot alla odds skulle finnas en person som köper tavlan, så får den vara väldigt noga med att inte ta hem besök, så att ingen misstänker något.

Kanske skulle tjuven säga att "Men köp den ändå, du kan ju alltid säga att det är en kopia!" Jaha, men ligger inte charmen hos äkta tavlor i att kunna säga att den faktiskt är äkta? Konstsamlare vill väl ändå ha äkta konstverk, och inte kopior? Och varför skulle någon människa betala miljarders med kronor för att köpa en tavla man sedan inte kan skryta med? Eller misstar jag mig om jag tror att konstsamlare tänker så?

Jag vet inte vad det är som får mig så "fired up" med den här tavlan. Men jag vill bara få er att förstå. Få er att förstå hur otroligt överskattad tavlan är. Kanske det mest överskattade som finns. Eller har ni några invändningar på det? Finns det något som är mer överskattat än den här tavlan av Leonardo Da Vinci?

Kommentarer
Postat av: jojjo

Du har så rätt så! Men hade du roligt annars när du var därnere?

2008-09-23 @ 18:32:50
URL: http://jojesossosicoca.blogg.se/
Postat av: AnnG

Åh, vad skönt det är att få medhåll! Jaa, det var toppen alltihop! Sacre Coeur by night vill jag till igen! :P

2008-09-24 @ 16:37:12
URL: http://kastasand.blogg.se/
Postat av: Madde

Jag tror att the fuzz about Mona Lisa är 1. att det är Da Vinci som målat och 2. att man inte vet om hon ler eller inte.



Men jag förstår som du inte varför den ska vara värd så mycket. Det går att jämföra med de sjukt höga löner fotbolls- och hockeyproffs får. Vad är det för speciellt med dem, vad gör de för resten av världen för att få så sjukt mycket pengar? Det är ju knappt något annat "yrke" där man tjänar så mycket pengar. Jag tycker det är skit.

2008-09-24 @ 21:14:24
URL: http://maddyyyy.blogg.se/
Postat av: Emilia

Fast tänk på svarta marknaden, hur många är det inte där som vill ha tag på Mona Lisa. Jag tror att det finns många som skulle vara villiga att betala stora summor för att få ha tavlan i sin ägo. Visst, du har helt rätt i att man inte kan skryta med den, men om man tittar på t ex auktioner där dyra föremål säls så är köparna i många fall anonyma, de vill nog helt enkelt inte att alla ska få reda på att de äger så pass värdefulla föremål.

Vad som gjort Mona Lisa populär från början har jag ingen aning om, men det som gjort att tavlan får "specialbehandling" är ju att den är den mest kända tavlan i världen och självklart vill alla se den när de är i Louvren. Många tänker nog däremot som du, de ser inte något speciellt med tavlan, men eftersom "alla andra" gör det spelar dessa mäniskor bara med, de flesta fungerar ju faktiskt på så sätt att de vill vara som alla andra och inte sticka ut ur mängden.

Skitlång kommentar, men det är ju rätt intressant ämne. :P

En sak som skulle vara kul är att se om det är några som uttrycker sig negativt om tavlan när de ser den eller om alla är/spelar hänförda för att sedan uttrycka sin besvikelse eller liknande när de gått därifrån. Jag skulle chansa på att nästan alla skulle välja alt 2, vad tror du?



Haha, nu vet jag inte om allt som jag skrivit är skitflummigt :P, men det är lätt att det blir såhär när man inte får skriva några uppsatser och analyser längre! ;)

För övrigt håller jag helt med Madde angående fotbolls- och hockeyproffs, det är helt sjukt att de tjänar så mycket som de gör. Jag tror dock att jag har svaret på varför de gör det, men det får jag tala/skriva om någon annan gång ;)

2008-09-25 @ 00:30:27
Postat av: Emilia

jävlar vilket långt inlägg!

2008-09-25 @ 00:31:11
Postat av: AnnG

Madde: Jo, det kan du ha rätt i, men det finns många tavlor som är målade av Da Vinci, liksom.



Ja, precis min mening! Tänkte skriva med det också, fast då hade det blivit hur långt som helst :P



Emilia: ja visst är det ett intressant ämne man kan skriva mycket om? Och jag förstår absolut hur du tänker, men det känns fortfarande väldigt skumt att någon är villig att betala miljarders med kronor för att ha en tavla som bara den personen som köpt den vet om att han äger. Att de är anonyma kan ju bero på att de inte vill att allmänheten ska veta att verket finns i deras hem, som du säger, för då kan ju andra stjäla det. men deras bekanta tror jag att de berättar om verket för.



Det där du sa om att vara som alla andra tror jag stämmer ganska bra. Själv gick jag dit för att jag tänkte att "eftersom så många andra tycker att den är så speciell så måste det ju vara något särskilt med den".



Och det där med om de uttrycker sin åsikt på plats eller senare var också ganska intressant, och jag tror att du har rätt där med. Själv sa jag till mamma på plats att det var konstigt att det var ett sånt ståhej. Men det var ju väldigt många som verkade intresserade, och kanske var de inte det, utan tyckte att det var lika underligt som jag, men låtsades tills de hade gått därifrån. Typ som med Kejsarens kläder du vet?



haha jaa, jag känner samma sak, det är ju skitkul att analysera! :D jag saknar't! skulle vara spännande att höra vad du tror om de där proffsen. kanske ska ägna ett inlägg till det så att du kan kommentera vad du tror? ;D

2008-09-25 @ 19:46:26
URL: http://kastasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


>br/>
RSS 2.0