Ord jag inte vill läsa

Jag älskar att läsa, särskilt när det är skrivet av personer som faktiskt har talang. Ni har ju redan hört lite om min faiblesse för riktigt bra skrivna meningar. Nu har jag sådan tur att de av mina finingar till vänner som bloggar är duktiga på att skriva (do ta åt er Lini, Märdie och Sandy) , och eftersom det mest är deras bloggar jag läser slipper jag alltså sitta och bli så där irriterad som jag kan bli när jag upptäcker ord som aldrig borde ha blivit skrivna.

För ett tag sedan skrev Alex Schulman, som enligt mig är Sveriges bästa bloggare, om hur fel han tycker att det blir när författare använder sig av ordet "tja" i dialogerna i sina böcker. Inte "tja" som i "tjena", utan mer som i det engelska ordet "well". "Tja, det skulle ju kunna vara vad som helst". Ett sånt "tja". Det framkommer som så att han tycker att det är ett okej ord att använda så länge man inte gör det i dialog. För det finns ju faktiskt ingen människa i världen som faktiskt använder sig av det ordet när de talar. Det är liksom inget ord som tillhör talspråket. Och han har ju en poäng, den där Alex.

Själv har jag några ord som jag helst inte skulle vilja se skrivna. Som jag ogillar lika mycket som särskrivningar. Ord som är talspråk, och som jag helst vill ska stanna där, om ens det.

Dessa ord är som följer:

Vart - Jag hatar, hatar, hatar det ordet. Jag vet inte vad det är med mig, men jag fylls alltid med ett kryddmått äckel när jag läser eller hör det ordet. "Vart ligger det?", "Vart ska vi?", sådant säger folk. Nu vet inte jag vad som är korrekt svenska, men jag vill att man i så fall kan säga "Var ligger det?" och "Var ska vi?". Varför det där fula t:et?

Man - Inte ordet generellt nu, utan när det används såhär: "Man tycker att de borde göra någonting åt det där" eller "Sedan så gick man ner till mormor och morfar och åt lite bullar". Varför säger och skriver de inte "jag" istället? Jag får alltid en känsla av att personerna som uttryckt sig så inte vågar stå för sina åsikter eller vad de gjort. Som om de inte vill att man ska förstå att det är de själva de talar om. Jag gillar det inte.

Mwihihi - Vad är det för jävla ord? Kvalificeras det ens som talspråk? "Haha" funkar, för så låter det ju när man skrattar. Och när man fnittrar låter det som "hihi". Men "mwihihi", det låter ju som om personen i fråga först velat skratta sådär onskefullt och härligt som elakingarna på film gör, och sedan på något oerhört schizofrent sätt valt att fnittra istället. Istället för det råa och härliga "Moahaha" blev det "Mwihihi". Förövrigt är det väl inget ord man använder i dagliga livet. Skratt och fnitter är ju reflexer. Men "mwihihi" kan jag inte tänka mig skulle användas av annat än förställda människor. "Mwihihi". Får en att tänka lite på galningar, som finns på psykhem, eller hur? Som sitter i fosterställning med armarna om knäna och gungar fram och tillbaka medan de med besatta ögon utstöter ett "mwihihi" som aldrig slutar. Och de andra patienterna kollar på personen och tänker att "Stackars människa. Hon får nog stanna här längre än alla oss andra tillsammans". Ja, det ordet används nog bara av schizofrena och förställda människor. Så måste det vara.

Yikes - Yikes? Vad är det meningen att man ska förmedla med det ordet? Är det ett ord man ska använda för att uttrycka hur konstigt man tycker att någonting är? Eller kanske istället för ordet "Jävlar!" när man vill ge respons på någonting man tyckte var extremt? Jag förstår i alla fall inte riktigt varför någon skulle vilja använda det. I en bokdialog kan det vara okej, men aldrig aldrig annars. Det ger mig dåliga vibbar. Fult ord.

Yay - Får mig alltid att tänka att personen som använder det är sarkastisk. Som när ordet "Jippi" används utan entusiasm. Det ger mig obehag, ordet "yay". Och det är inte för att det sägs sarkastiskt, för sarkasm har jag ingenting emot. Inte heller att någon säger "Jippi" med sarkasm får mig illa till mods. Det är uttrycket i sig. Det känns falskt. Som ett ord som bara används när man vill låtsas vara gladare än man är. Och det får mig lite nere, för det känns som att personen som använder det inte är glad på riktigt. Och det vill jag att han eller hon ska vara. Det är liksom härligare att vara lycklig, än att låtsas vara det.


Nu var man klar. Yikes, det blev rätt långt. Ska leta reda på min katt, yay! Vet inte vart han är någonstans, mwihihi.


Kommentarer
Postat av: Madde

Ojoj, nu är du sådär arg igen! ;P Och jag tror nog att "vart" är ett korrekt ord då det handlar om riktning, exempelvis "Vart ska du?" = en fråga det går att svara "dit" på. Men du har rätt i att det finns många ord som inte borde vara tillåtna att använda i skrift. Och jag är, som du och flera av våra vänner, allergisk mot särskrivningar och andra språkliga felaktigheter. ;)

2009-03-08 @ 04:25:36
URL: http://maddyyyy.blogg.se/
Postat av: AnnG

Madde: Haha :P Du är för söt! Ja, jag vet, jag vet inte vad det är med mig när det gäller ordet "vart", det handlar ju inte om att det är en språklig felaktighet, utan om nått annat. Vad vet jag inte :P Jaa, verkligen, och vad gäller ovanstående ord så är det några av dem som jag använt själv vid något tillfälle, och när jag upptäckte det blev jag inte så glad! :P Men jag ska aldrig göra om det, för då är jag ju en såndär dubbelmoralande person! Fast om ni använder de här orden så tycks det aldrig göra mig irriterad, så ni kan ju använda de där uttrycken hur mycket ni vill utan att det bekommer mig ett dugg! Jag tycker om er lika mycket ändå liksom :] Fast ser du mig använda något av de orden så får du gärna slå mig! ;P Haha, jaa, på den punkten är vi sannerligen enade :)

2009-03-08 @ 11:30:32
URL: http://kastasand.blogg.se/
Postat av: Jessi

Håller med Madde! :D Men tycker du ska ha med det vidriga och alltför vanliga "även fast...". Antingen så säger man "även om..." eller "fastän". OCH SÅ ÄR DET BARA. Puss på dig!

2009-03-08 @ 20:03:59
Postat av: AnnG

Jessi: Jaa, gud, det glömde jag ju! Haha du är så olagligt söt! Pöss!

2009-03-08 @ 22:19:55
URL: http://kastasand.blogg.se/
Postat av: Märdie

Jag råkar tyvärr använda "även fast" ganska ofta, tror jag. Shame on me!

2009-03-09 @ 02:23:06
URL: http://maddyyyy.blogg.se/
Postat av: AnnG

Märdie: Jag kan nog också råkat säga så. Men schh, vi säger inget till Jessica! ;D

2009-03-09 @ 13:05:57
URL: http://kastasand.blogg.se/
Postat av: Jessi

Aha! BUSTED! Det här kommer stå er dyrt...;)<3

2009-03-13 @ 22:45:32
Postat av: AnnG

Jessi: Pöss på dig sötaste! <3

2009-03-15 @ 16:35:03
URL: http://kastasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


>br/>
RSS 2.0