"Why are we speaking english?"

Jag pratade just med en dansk kund i telefon. Och jag kan säga att halva samtalet gick innan jag förstod att man kunde prata med honom på svenska och inte engelska.

I flera minuter ansträngde jag mig för att minnas hur man sa "kunder", "marknadsföringsansvarig", "införande", "företagskatalog" och diverse andra ord som är bra att kunna i mina samtal. Jag kände att det gick bättre än förväntat, men så mitt i alltihop säger kunden: "Why are we speaking english?", varpå jag svarar "Jaha, pratar du svenska?!". Och så bryter vi ihop lite båda två, i varsin ände av telefonen. Inte så professionellt kanske, men det var oundvikligt. Så vi forsatte prata, han på danska, och jag på svenska. Det verkligt förvånande är att jag faktiskt förstod vad han sa.

Och han sa att han inte ville vara med. Men han var på väldigt gott humör, och slängde under resten av samtalet in engelska talesätt och ord på ett höhö-sätt som inte var riktigt chefsaktigt, trots att det är vad han var. Så, när vi pratat ett tag, och han gjort klart för mig att de inte vill synas längre, avrundar han med att säga: "We are not interesting". Så skrattade vi.

Han skrattade för att han tyckte att han var rolig när han snackade engelska, med tanke på början av vårt samtal. Jag skrattade för att han just klankat ner på sitt företag genom att säga att det inte är intressant, och inte fattat att det är vad han just sagt.

Det här är kanske inte så intressant. I så fall ber jag om ursäkt, jag ska aldrig mer skriva sådana här ointressanta saker igen. Men jag hoppas att ni förlåter mig. Annars kan ni fara ända in i baljan, era små illbattingar! Hör ni det?!

Kommentarer
Postat av: lina

do not damp annG! det var kul ;)

2009-05-06 @ 10:45:47
URL: http://ramlad.blogspot.com
Postat av: AnnG

lina: Hihi, tack Lini för att du finns där och lugnar ner mig ;) Maha :D

2009-05-06 @ 18:50:59
URL: http://kastasand.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hahaha! Jag undrar om han sa så med flit eller om det.. som det verkar.. blev fel :p

2009-05-06 @ 22:01:45
Postat av: Rickard

Haha! Att som svensk förstå danska är en ultimat social utmaning xD

2009-05-07 @ 08:10:08
Postat av: Anna

hahaha! Undrar om alla danskar är så? Jag hade en kund som frågade en grej på engelska så jag antog att hon inte kunde svenska, så när jag svarade på engelska såg hon typ förolämpad ut och sa till mig "du kan prata svenska" - hon va från Danmark!!! Hennes svenska va inte så bra och i meningarna blandade hon både svenska, engelska och danska :P

2009-05-07 @ 10:12:55
Postat av: AnnG

Sofia: Hihi, jag tror att det blev lite fel ;P



Rickard: Haha Indeed ;D



Anna: Haha! Ja, det måste vara något särskilt med danskar!! Det är dem det är fel på, inte oss! ;D

2009-05-09 @ 12:03:56
URL: http://kastasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


>br/>
RSS 2.0