När jag snattade ett Dumbo-kassettband.

Ibland brukar kändisar få frågor i tidningar om de någonsin gjort något kriminellt. Och väldigt ofta är det några som säger "Jaaa, jag snattade ett nagellack när jag var ung och dum" eller något liknande. Ung och dum as in 13-14 år ungefär. Jag vet inte riktigt om jag håller med om att man måste vara dum bara för att man är i den åldern. Man förstår ju faktiskt ganska mycket. Multiplikationstabellen till exempel (hoppas jag!), och att man måste sova och äta för att överleva. Samt skillnaden mellan ditt och mitt. Sånt SKA man veta när man är tretton år. Men när man är tre år? Hmm, not that much.

Om någon frågade mig om jag någonsin snattat, skulle jag ljuga om jag sa nej. Sanningen är att jag gjorde det en gång. Och anledningen var faktiskt att jag var ung och dum. På riktigt. Jag var tre år, och förstod inte att man betalade, utan trodde att man helt enkelt tog det man ville ha i affären, och så var det inte mer med det.

Som tur är var mitt första snatteri (eller ska jag säga gratisshopping?) även mitt sista, då mamma inte långt efter händelsen upptäckte vad som hade hänt. Vi hade just varit på en mack, och jag satt och pillade med något i passagerarsätet.

- "Titta mamma vad jag har köpt!", sa jag.
- "Vad sa du älskling? Har du köpt något?" svarade mamma.
Jag höll upp ett kassetband. Dumbo. En söt elefant som kan flyga. Den verkade bra, tyckte tydligen Angelica, 3 år. För nöjd var hon, där hon satt, och beundrade elefantens långa öron.
- "Jaha.. Hur mycket kostade den?"
- "Kostade? Jag bara tog den. Ju."
- "Tog du den bara??"
- "Ja. Jag handlade den."

Och så fick jag lära mig att nej, man går inte bara och tar det man vill ha. Mamma visade mig en silverpeng, och sa att då måste man ge en sån här till de som jobbar där, om man vill ha något i deras butik. Annars är man en tjuv. Och då blev jag rädd. Betydde det att jag var en tjuv nu?

Jag har fortfarande kvar kassettbandet, och kan inte låta bli att le när jag ser det. För om naivitet skulle illustreras i en sak, så skulle man lätt kunna använda just det Dumbo-kassettbandet till det. Tänk va. Då fanns inte pengar i min värld. Jag trodde att man bara tog det man ville ha i en affär, tackade för sig, och glatt gick vidare. Jag tror att jag funnit källan till detta. Det stavas "Bullerbyn". Yes, you heard me. I said it. Allt är "Alla barnen i Bullerbyn"s fel! Everythiiiiiiiiing! I'ma sue'em! I'ma sue their asses! I'ma slap-

Hehe. Ojdå. Var var jag? Just ja, allt var Bullerbyns fel, så var det ja. And here's why:



Såg ni. SÅG ni? De går till affären inte mindre än FYRA gånger, och inte en enda gång betalar de. Nada ger de gubben. Däremot får de godis varje gång. Där gör man verkligen en bra affär som kund, visst då?

Ja, det har varit ett mysterium för mig, det där med Dumbo-kassetten. Varför förstod jag inte att man betalar för sakerna i affären? Men nu har vi iallafall en möjlig lösning; Jag trodde helt enkelt att jag var i Bullerbyn.

Kanske frågade jag till och med efter en karamell av kassören innan jag gick?

Kommentarer
Postat av: Lina

Haha vilket underbart inlägg!!!



Sv: Ja visst har man det i huvudet också, men jag gillar tanken på att stryka över saker på en lista och få de mer bekräftat. Men oj vad du upplevt massor med saker redan, underbart ju!! :D



Ang. LCHF så startade jag 4e Januari i år, så snart är det 1-årsjubileum :)

2010-11-01 @ 11:02:59
URL: http://mybutterfly.blogg.se/
Postat av: anna

haha härligt inlägg!



sv: tack så jättemkt! jag gör mycket i ps men inte allt, håller på att lära mig allt eftersom :)

2010-11-01 @ 20:53:55
URL: http://addspirit.blogg.se/
Postat av: AnnG

Lina: Tack! :D Haha jamen verkligen, jag ska nog också börja skriva upp :D Du är verkligen cool du, förresten :)



anna: haha tack :] åh, men du är jätteduktig!

2010-11-02 @ 01:18:47
URL: http://kastasand.blogg.se/
Postat av: Sara

Åh ett sånt underbart inlägg! Man kan inte annat än att le när man läser sånt här.

2010-11-02 @ 09:39:39
URL: http://sarapierre.blogg.se/
Postat av: AnnG

Sara: Tack Sara, vad du är gullig! :D

2010-11-03 @ 12:11:19
URL: http://kastasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


>br/>
RSS 2.0