Ljusglimtar i livet som telefonförsäljare

Jag vet inte om det framkommit i bloggen, men i mitt jobb så ringer man ganska mycket till företag. Och ibland poppar det upp lite guldkorn i den stora företagssandhögen. Jag älskar nämligen tillfälligheter (eller vad det nu är) där adressen stämmer överrens med företaget. Exempel på dessa: 

JR Textilgruppen i Stockholm AB, som ligger på Måttbandsvägen 12 i Täby
Elmontören i Kristianstad, som ligger på Kabelvägen 11 i Kristianstad
Göteborgs FyrverkeriFabrik, som ligger på Krutbacken 6 i Göteborg

Jag fnittrar alltid lite för mig själv när jag ser sådant här, och undrar för mig själv hur mycket företaget kan ha ansträngt sig för att hamna på den adressen. Om adressen kanske till och med ändrats till deras förmån. Jag gillar't helt enkelt. Andra roas ju av annat. Som Emmie till exempel. Det ultimata för henne var när hon ringde till ett företag som låg på Snopptorpsgatan 6, och kontaktpersonen hette Dick. Hon började gapskratta när hon såg vilka uppgifter som stod på pappret, och när hon väl slutat, bad hon mig ringa åt henne, för hon var rädd att hon skulle börja skratta när hon pratade med Dick.

Det är sånt vi roas av på det här jobbet. Det är sådana tillfällen, när vi får papper med sådana uppgifter, som vi lever på. Motsvarigheten till hur det är för en kirurg som räddar livet på en patient, kan man säga. För papper, med uppgifter om en elektriker som ligger på kabelgatan, kan ju absolut jämföras med att att rädda ett liv. Det vet vi ju allihop. Visst?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


>br/>
RSS 2.0