"Fair dinkum, mate!" och andra aussie-uttryck

Eftersom jag nu ska saga farval till detta fina land tankte jag dela med mig lite av deras favoritord har borta, innan jag glommer dem alltsa. For ni vet ju lika val som jag att det inte ar sa bra (minnet alltsa), om det ens ar existerande. Sa here it goes;


Fair dinkum
- Bra deal, eller typ riktig/genuin ("I'm a dinkum Aussie, mate!"

Mate - Ett ord de ofta anvander for addressera folk

Goon
- Billigt ladvin, som alla backpackare dricker

Cheers - Trodde forst att det betydde hejda, men det betyder tack, typ "Shyst av dig!".

Hey? - De sager aldrig "Pardon?" eller sa, de sager alltid "Hey?" om de inte hor vad du sager.

Hey...
- Om de sager det haller de antagligen med om vad du sager. Eller sa vill de val ha din uppmarksamhet, men det marker man oftast.

Brekky
- Frukost

Mackers
- McDonalds

Bloody - Populart svarord att anvanda framfor substantiv nar de ar pa daligt humor. Typ "I can't see because of all this bloody smoke!"

Buggers! - Betyder ungefar "Jaklar!"

I'm buggered - Jag ar trott

It's buggered - Det ar trasigt

Well, bugger me! - Uttryck for forvaning

Bugger you! - Dra at pipsvangen, typ. For det ar inte sarskilt grovt. Men det var det for 60 ar sedan.

Smokey
- Rast pa jobbet

Tea - Middag

Sookie
- En som gillar att gosa

Frophin - Awesome

What's crackin'? - Laget?

Dog - grov forolampning

Skippy - Australienare

Roo - Kanguru

G'day! - Mors!

Love/Lovey/Lovely - ett annat ord de anvander for att addressera folk. Alla som ar over 40 som jag har haft att gora med har kallat mig love, i absolut varje mening. Horde sakert det ordet 20 ganger om dagen nar jag wwoofade. Favoriten!


Och sa vidare. Men det ar de har jag tankt pa mest. Vill ni att ett ord ska lata Australienskt, sa lagg bara pa ett -y eller -ie. (Coldie, chewie, lovey, bluey, blowie, newbie osv). Och dra ut pa orden! Nar de sager beautiful, sa sager de "beauuuuuuuuuuuutiful', med mycket "u".


Kommer sakna de orden. Men inte lika mycket som jag saknar a, a och o. Gud vad skont det ska bli att kunna skriva "ååh", "frändie" och "imöra"! (Kopierade bokstaverna fran Facebook sa att ni skulle forsta) Har saknat det sa mycket. Men mest har jag ju saknat er, vilket jag aldrig latit er glomma, era stackare. Att jag snart ska fa traffa er igen gor mig sa glad sa glad! I feel frophin, loveys!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


>br/>
RSS 2.0