En She-Hitler på maskinen

Herregud. Jag bara måste skriva av mig! Är lite arg, så ni får ursäkta om jag skriver konstiga saker, vi får se om jag klarar mig från fula ord. Anledningen till detta är att idag så jobbade det en She-Hitler på vår maskin. Vi har pratat förut när vi båda haft rast, och då har jag tyckt att hon verkar trevlig när hon pratat på om både sin son och sin dotter. Tidigare i veckan har jag sett henne springa runt på maskinen bredvid vår, och det har då inte verkat vara något fel på henne.

Men så idag, kom hon över till vår maskin. Och Gud i himlen, maken till kontrollfreak har jag väl aldrig varit med om. Första gången jag reagerade var när det blev krångel vid papperet, som var den stationen jag satt på. Jag sprang dit, redo att fixa det, och började göra det som Phan lärt mig, och som jag faktiskt hunnit med några gånger under de här nästan två veckorna på maskinen. Allt under kontroll. Men vad händer? She-Hitlern springer fram och tar tag i mig och säger åt mig att ställa mig på andra sidan, där de pappersförsedda glassarna kommer ut. Så att jag ska plocka tompapperena, medan hon löser problemet. Och varför det? tänker jag, men gör som hon säger. Men inte kommer det något tompapper, och varför gör det inte det? Jo, för att jag stängde av den bana som det är fel på, så att det inte skulle komma några tompapper. Så att allt skulle bli mycket lättare. Så att jag skulle kunna göra vad som behövdes utan att förstöra för någon annan.

Och ni vet den där känslan. Den där känslan av att vara underskattad, och som många är med om när de är små. Det som fick och får så många att säga, alternativt skrika, "Jag kan själv!" Precis så kändes det. Samma känsla som det skulle vara ifall jag låt oss säga, gick i trean i mellanstadiet. Då kan man ju läsa ganska bra.  Tänk er då, att vi är på biblioteket med klassen, fröken och någon vikarie vi aldrig pratat med. Fröken säger, att "Nu när ni är så duktiga på att läsa så hade jag tänkt att ni skulle få låna med lite böcker, som ni senare kan berätta om för klassen". Och så går du och hittar en bok som verkar intressant, och sätter dig och börjar läsa, som de andra barnen. När du läst några sidor kommer vikarien och säger "Låt mig läsa för dig, sätt dig här i mitt knä, så kan du titta på bilderna när jag läser". SÅ kändes det. Men, tänker man, jag sitter ju här och läser redan, ser du inte att jag kan? Att jag inte behöver din hjälp?

She-Hitler kanske bara ville hjälpa tänker ni. Nej, säger jag. Det ville hon inte. Hon är bara övertygad om att inget blir gjort om inte hon är med. Hon tror att jag inte kan ett skit utan order. 4 gånger under en timme bossade hon med mig. Det är inte okej ska jag meddela. Andra gången var när jag satt vid Vortex, då började hon gorma och ha sig för att en glass hamnade på snedden, som någon liksom råkade tappa och jag inte hann ändra på. Så det blev ett litet stopp. Sånt som händer, men som jag vet att man helst ska undvika. Men hon skrek: "Du tietta glassar! Du tietta, glassar liegga rokt! Iente tietta annanstans!" osv (jag hörde inte allt hon sa, antagligen för att jag inte lyssnade). Och vad ska man säga. Nu var det bara en droppe kvar, så skulle bägaren rinna över. Ingen annan på maskinen sitter och glor bara på glassarna, i alla fall inte de som har jobbat där i 20 år (!) som Phan, men det verkar inte hon märkt. Antagligen är det för att hon inte gjort annat än titta på glassar som flyger förbi.

Så kom det som gjorde att droppen rann över. Nästa station går ut på att först fylla på kartonger, städa upp glassar, byta plast till inplastaren om det behövs och sist att kolla så att glassarna ligger rätt i kartongerna. Vissa sätter sig och kollar på kartongerna, andra glider runt nära vågen så att de är där ifall det händer nått. När jag precis gjort och kollat allt och samlat ihop alla glassar på golvet, så är hon där igen. "Du behiöva inta vara där, du ska sietta och tietta kartongger!" Och det var fanimej droppen. Fy fan vad jag blev arg. Men jag visste inte alls vad jag skulle säga. Jag bara visste att jag hatar henne, över allt annat. Vet ni varför? Jo, för att hon verkar vara övertygad om att jag är totalt förståndshandikappad. Vilket jag, för er som inte vet, alltså inte är. Nu blir jag väldigt sällan arg. Jag tror att bara två av mina kompisar sett mig arg. Men då ville jag bara skrika: "Men kärringjävel! Tror du att jag är helt dum i huvudet? Och har ingen talat om för dig att den vid pappersmaskinen, alltså DU ska kolla kartongerna under tiden medan jag städar upp?  Du kan ju inte ett skit! Och för i helvete, sluta tro att du bestämmer över mig!" En vuxen version av "Jag kan själv!" skulle man kunna säga. Men som den svensk jag är höll jag käften och satt och tjurade så fort hon kom i närheten. Men fylldes av kärlek när Phan eller nån annan kom, för att de inte är som henne.  Antar att det är därför jag skriver här, för att bli av med känslorna.

Så går jag och sätter mig, och hyperventilerar, så arg är jag på tanten. Jag märker att det är ganska lungt, märker att oj, det är ju typ en massa kuddar i taket. Och så kommer hon IGEN och säger så att spottet flyger åt alla håll (och en del av det hamnar på min kind): "Du tietta kartongger! Iente tiänka po framtid! Du sitta tietta kartongger, eller du går!" Den här tanten är inte sann tänker jag. Hon har just ropat på mig och befallit mig att sitta ner på stolen, som jag redan var beredd att göra, och när jag sedan sitter på stolen, så skäller hon på mig för att jag tittar mig omkring. Och inte nog med det. När hon senare är på samma station, så står hon vid Vortex och kollar inte ett skit på kartongerna, för hon har ryggen emot. Fattar ni hur arg hon gör mig? Låter inte det som en äkta She-Hitler?

Skulle inte förvåna mig om hon säger till mig att vi borde attackera England och ta över Polen, samt sätta alla sommarjobbare i koncentrationsläger.



Och Märdie, ifall du kanske skulle träffa på henne på jobbet, så ser hon ut som Kommandoran i Emil i Lönneberga (bilden) och har lila hår som sticker ut under hatten. Så att du vet.

Kommentarer
Postat av: lina

annG, jag ger dig härmed tillåtelse att släppa ut dina aggressioner gentemot denna tant. låt dem flöda! det skulle vara så skönt om du mosade henne med din vuxna version av "jag kan själv".



och förresten; hejdå! jag drar! <3

2008-07-11 @ 00:25:11
URL: http://ramlad.blogspot.com
Postat av: AnnG

Lina: Tack, nu känns allt mycket bättre! Nu när jag har din tillåtelse liksom <3 Men Lina, jag kommer sakna dig massor, så nu får du fanimej se till att det blir en bra resa så att det är värt det! En vecka kan gå både fort och långsamt. Jag vill att den ska gå fort, men så är ju jag i Sverige också. Men som sagt, jag kommer sakna dig vidrigt mycket! <3

2008-07-11 @ 05:29:17
URL: http://kastasand.blogg.se/
Postat av: Sofia

du, det låter som hon skulle behöva tryckas ned till jorden igen! fy vad jobbigt det verkar. en riktig she-hitler..

2008-07-11 @ 17:28:41
Postat av: Märd

HAHA, jag fattade från första stund vem du pratar om. Och jag ska jobba med henne nästa vecka, eller om det var veckan därpå... Hursomhelst, jag pratade med henne på en rast förra veckan. Eller rättare sagt, hon pratade om sina barn. Och sa att jag var vacker och skulle göra något med mitt liv. Jag tyckte inte det var nåt större fel på henne, men sen idag när jag kom och skulle byta av er så kom hon direkt fram och bossade med mig! Fyfan, hon måste vara hemsk om hon gjort dig så arg. Jag är fördjävligt trött på en gubbe på mitt skift, han är så jävla lat! Gaaaah!

2008-07-11 @ 18:34:37
URL: http://maddyyyy.blogg.se/
Postat av: AnnG

Sofia: Tack för stödet, Proppis! Du har så rätt!



Märd: Jaa, precis hon är det! Och fy fan, hon knuffas också! Jag tror att det finns risk för att du kommer bli lika förbannad på henne som jag. Men nu blev jag lite nyfiken på vem gubben är ;P haha

2008-07-11 @ 19:02:10
URL: http://kastasand.blogg.se/
Postat av: Emilia

Släpp ut dina aggressioner på kärringen, det kommer kännas mycket bättre! Det kanske får henne att fatta att hon inte är någon boss, haha

2008-07-17 @ 00:34:19
Postat av: AnnG

Emilia: Haha Det låter som om du vet vad du talar om Emilia? ^^ Och okej, säger du det så ska jag försöka göra det! Som tur är jobbar Kommandoran och jag olika skift den här veckan, så nu slipper jag henne ett tag i alla fall, men sen då jävlar! :P

2008-07-17 @ 10:52:24
URL: http://kastasand.blogg.se/
Postat av: Ida

Först trodde jag att du syftade på en KÄRRIIING jag hade att göra med på GB förra sommaren, men det är nog inte hon :p Men usch vad jobbigt det är att jobba med idioter som tror att dom ska styra och ställa med andra!

2008-08-03 @ 18:20:01
URL: http://idakarolin.blogg.se/
Postat av: AnnG

Ida: Haha Oj, nu blev jag bra nyfiken! Jag kanske jobbat med den där kärringen, liksom! :P Aa, du har så rätt!

2008-08-04 @ 21:29:33
URL: http://kastasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


>br/>
RSS 2.0