Jag är en nörd



Idag är det den 14 april, 2009. Jag hoppas att ni vet vad det innebär. Att det var 97 år sedan Titanic sjönk, alltså. För det gjorde det, fartyget. Inte kan jag låta bli att ta upp detta. Jag är nämligen en riktigt Titanic-nörd. Jag var helt besatt för ett par år sedan, satt och kollade på filmen varje dag! Det var något sjukligt över det hela, tills jag bestämde att jag skulle bryta alla band som fanns till allt som hade med det att göra. Det var liksom för mycket när jag kunde spela upp hela (och då menar jag hela) filmen med samtliga repliker för mamma när hon sa något om ämnet.

Denna period av besatthet har dock gjort att jag besitter en massa onödig fakta
. Fråga mig vad som helst, och jag kan svaret (såvida det inte handlar om antal skruvar de använde till båten eller nått annat tråkigt förstås). Som att Leonardo DiCaprio är 183 cm lång, att den fjärde skorstenen på det riktiga fartyget inte användes, att vattnet där Titanic sjönk var +1°C, att Kate Winslet fick övertala Leonardo för att han skulle vara med i filmen, att Leonardo var livrädd för vatten och hatade alla scener där han blev blöt, att James Cameron gästspelar i början av filmen som en passagerare, att all text som syntes i hamnen i filmen var tryckt spegelvänd, att det riktiga fartyget byggdes i Bellfast, att en tredjeklassbiljett var till ett värde av en hel månadslön, och att en förstaklassbiljett var till ett värde av en rikemansårslön. Och när jag lyssnar på soundtracket vet jag exakt var i filmen musikstycket används. Sådana där saker. Saker som är helt onödiga att kunna. Saker som får mig att ifrågasätta om jag möjligen inte kan vara lite smått sjuk i huvudet.

Det här var lite av en bekännelse för mig. För det är ju verkligen nördbeteende det här. Jag har till och med en Titanic-tavla i mitt rum, som kan blinka. Den sitter på hedersplatsen ovanför sängen. Det är den här nördnivån ungefär: Om vi hade setat i ring hade jag sagt "Hej, jag heter Angelica och jag är en Titanic-nörd", och så hade ni svarat "Hej, Angelica!" Ungefär så.

Jag kan sitta i timmar och diskutera filmen. Samma sak gäller att kolla på klipp på youtube som har med Titanic att göra. Här är en av mina favoriter:
 

Kommentarer
Postat av: Madde

Haha <3 "Hej jag heter Madeleine och jag ar en Lord of the rings-nord" ;)

2009-04-18 @ 20:03:57
URL: http://maddyyyy.blogg.se/
Postat av: AnnG

Madde: Hihi, ja där är vi jättelika! :D Och vi är båda galna i en av karaktärerna - Du och Legolas, och jag och Jack :P



<3!

2009-04-18 @ 21:22:15
URL: http://kastasand.blogg.se/
Postat av: Siri

sv; Ja, det gör jag :p dock är jag nästan ännu mer besatt av båten än filmen, då den är väldigt mycket intressantare. Vill bara inflika att det var den 15 hon sjönk, men krockade den 14 8) Kul att du tycker bloggen är rolig!

2010-09-07 @ 21:23:16
URL: http://thetitanicblogg.blogg.se/
Postat av: Roxane

Hej!

Jag heter Roxane och jobbar som programansvarig på Tekniska museet i Stockholm. På museet har vi med jämna mellanrum nördcafé där privatpersoner som luddat in på något smalt område får komma och berätta om sin passion. Jag ser på din blogg att du snöat in på Titanic-filmen. Den 16 april i år är det hundra år sedan fartyget sjönk och det ska vi på Tekniska museet uppmärksamma. Till detta evenemang så skulle vi vilja att någon Titanic-nörd kom och berättade om sitt intresse och det vore kul om någon med specialintresse för filmen kompletterade den vetenskapligt tekniska sidan. Nu undrar jag om du skulle vara intresserad? Maila mig!

Mvh

Roxane

2012-02-24 @ 11:08:01
URL: http://www.tekniskamuseet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


>br/>
RSS 2.0